MJS_WHITETRANS_LOGO_V01.png

Inför din uppstart av journalsystemet Muntra på tandkliniken.

När du bestämt dig för att testa eller byta till journalsystemet Muntra kan det uppstå en del frågetecken. Hur konverterar jag min patientdata? Hur fungerar det med Försäkringskassan? Denna sida ämnar till att besvara alla dessa frågor.

Tveka inte att höra av dig till oss om du upplever någonting som otydligt eller har frågor. Du når oss på telefonnummer 08 - 40 90 68 90 eller e-post medlemssupport@prodentor.se

Frågor och svar.

Här har vi samlat och besvarat alla de vanligaste frågorna vi får av användare innan uppstart.

Hur kopplar jag mig till Försäkringskassan via Muntra?


Du behöver två saker: 1. Klinik-id (s.k. mottagnings-ID) Du behöver ett klinik-id (s.k. mottagnings-ID ) från Försäkringskassan. Har du inte ett mottagnings-ID idag? - Se rubrik A, B och C nedan. Annars läs vidare på punkt 2. A) Det tar ungefär 4 veckor att beställa ett mottagnings-ID och ansluta din klinik till Tandvårdsportalen. Kontakta Försäkringskassan via telefon eller fyll i blanketten via länken nedan: Anslutning till tandvårdsportalen - vårdgivare B) Du behöver även ange ditt företags bankgiro- eller postgiro-nummer på Tandvårdsportalen. Logga in på Tandvårdsportalen med ditt personnummer och mobilt BankID. Logga in på Tandvårdsportalen
När du loggat in, gå till "Mottagning" och klicka sedan direkt på knappen "sökning" (du behöver inte ange någonting). Din klinik borde bli synlig i en lista, klicka på klinikens namn. Klicka sedan på knappen "bearbeta" (med en penna som ikon brevid) och ange sedan ditt bankgiro- eller postgiro-nummer under rubriken "betalningsinformation". OBS! Det går ej att spara om du anger specialtecken, t.ex. ett bindestreck ("-"). Spara din betalningsinformation enbart med siffror. Klicka sedan på "Spara". Känns detta jobbigt och svårt är du alltid välkommen att kontakta vår support. Vi kan hjälpa dig med allt detta. 2 SITHS-certifikat (funktionscertifikat). Du behöver ett SITHS-certifikat (s.k. funktionscertifikat). Om du redan har ett funktionscertifikat hos din nuvarande leverantör kan du även använda det i Muntra. Ett certifikat är aldrig begränsat till ett journalsystem. Du kan använda det i obegränsat antal system samtidigt. Certifikatet är en datafil med ett tillhörande lösenord. Muntra behöver filen och lösenordet för att upprätta kopplingen. Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du inte ett funktionscertifikat? Muntra samarbetar med Svensk e-identitet och du kan beställa ett certifikat via deras hemsida, se länk nedan. Beställ ett funktionscertifikat Giltighetstiden för certifikatet är i regel 2 år.




Kan jag konvertera patientinformation från mitt gamla journalsystem?


Ja! Muntra kan konvertera all patientinformation från ditt nuvarande / gamla journalsystem till Muntra. Oberoende av vilket journalsystem som du använder idag. Så här går det till:

  1. Boka ett möte - En medarbetare på Muntra besöker kliniken eller ansluter till din dator via fjärrstyrning och telefon.
  2. Säkerställ access till din server - Har du servern på en dator på kliniken eller via en IT-partner? Säkerställ att du har tillgång till din server och kontakta din IT-partner vid behov.
  3. Muntra gör en kopia av din databas - Muntra gör en kopia av din databas. På så vis är det ingen risk att din databas korrumperas vid konverteringen. Informationen kommer fortfarande att finnas kvar i ditt nuvarande system. Det tar normalt 5-10 minuter att ta kopian. Om det är en testkonvertering så kan också en redan befintlig kopia/backup användas.
  4. Gör stickprov och kontroll - När vi gjort en kopia genomför vi vanligtvis konverteringen på natten samma dag. Nästa dag kan du själv logga in samt verifiera att uppgifterna stämmer och att allting förts över korrekt. Om det var en testkonvertering så jobbar du vidare i ditt nuvarande system, så gör vi om konverteringen när skarp övergång ska göras.
Klart! (Detta brukar inte ta mer än 30 minuter att göra). Speciellt för dig som byter ifrån Almasoft. För att konvertera din patientdata behöver du uppdatera din databas från "Nexus-Alma" till nya "SQL-Alma" (version 11 och uppåt). Kontakta din IT-tekniker eller supporten på Muntra för hjälp.




Följer all information med till Muntra vid konvertering?


Japp! Vi har utvecklat ett eget program som för över all din information från ditt tidigare journalsystem. Allt från bokningar, journalanteckningar och ekonomi till parodstatus, remisser och tandgrafik. Prova så får du se!




Tillhandahåller Muntra utbildning till mig och mitt team?


Absolut! Muntra har öppna informations- och utbildningsdagar av systemet, som alla kan närvara på. Du kan dessutom boka en utbildning för dig och ditt team på kliniken. Utbildningen kan hållas både över telefon och via ett fysiskt möte. Muntra rekommenderar följande: "Learning-by-doing". Det har visat sig att våra användare lär sig enklast genom att praktisera, snarare än teori. Vi tror därför att den bästa utbildningen är att använda systemet under uppsyn av en medarbetare på Muntra. De flesta av våra nuvarande användare har därför lärt sig Muntra genom att en medarbetare på Muntra befunnit sig på kliniken under tiden som du arbetar med patienter. Du har alltid nära till frågor och hjälp. Du behöver inte oroa dig för att göra fel och kan tryggt arbeta med både systemet och patienterna. En medarbetare kan alltså finnas fysiskt på kliniken mellan en till två arbetsdagar vid uppstart.




Vad kostar konvertering och utbildning?


T.om. årsskiftet 2018/2019 har Muntra besultat att tillhandahålla utbildning och konvertering kostnadsfritt till alla som vill testa Muntra. Därefter har Muntra för avsikt att utvärdera priserna för detta. Denna sida kommer att uppdateras med eventuella prisförändringar därefter. Bokar du uppstarten innan årsskiftet, men genomför den först efter årsskiftet, så är den fortfarande kostnadsfri!




Kan jag integrera mitt röntgenprogram till Muntra?


Ja! Muntra kan integreras med samtliga röntgenprogram på marknaden. En medarbetare på Muntra måste hjälpa dig med detta. Vanligtvis upprättas kopplingen med ditt röntgenprogram i samband med att du gör en konvertering av din patientdata eller dylikt. Kontakta Muntras support vid frågor eller för att boka ett möte!





Hur tenderar en uppstartsprocess att gå till?

Boka ett demo möte

Du och dina medarbetare får en presentation av journalsystemet Muntra. För att gå vidare behöver du även skapa ett konto.

Boka en testkonvertering

Vid detta tillfälle gör vi en kopia av din databas som vi konverterar till Muntra. Detta eliminerar risk för att data försvinner eller korrumperas i ditt nuvarande system. 

Ladda upp certifikat

För att kunna kommunicera med Försäkringskassan från Muntra behöver vi ladda upp ditt funktionscertifikat. 

Utbildning för teamet

Vi ser till att du har alla de kunskaper du och ditt team behöver för att kunna börja använda Muntra.

Sist, men inte minst

Inför dagen du bestämt dig för att aktivt börja använda Muntra, så gör vi en ny konvertering av patientdata för att uppdatera informationen. Vi förbereder inställningar åt dig. Integrerar med ditt röntgenprogram m.m.

Tveka inte att höra av dig till oss om du upplever någonting som otydligt eller har frågor. Du når oss på telefonnummer 08 - 40 90 68 90 eller e-post medlemssupport@prodentor.se