top of page

Vanlige spørsmål om Muntra

Nedenfor finner du svar på de vanligste spørsmålene som dukker opp om Muntra. Finner du ikke svarene du leter etter? 

  • Hur sker övergången från mitt nuvarande journalsystem till Muntra?
    Övergången sker i tre steg: konvertering av patientdata, installation och konfigurering samt utbildning av tandklinikens personal.
  • Kan jag integrera Muntra med mitt befintliga röntgensystem?
    Absolut, journalsystemet går att integrera med samtliga röntgen- och bildhanteringssystem på marknaden.
  • Har ni någon uppsägningstid?
    Nej, ingen bindningstid över huvudtaget. Vi tror på att nöjda kunder är nyckeln till långvariga relationer snarare än långa avtalsperioder.
  • Vad gör dator och hårdvara behöver jag för att använda Muntra?
    I regel har Muntra relativt låga krav på din dators prestanda. Vi rekommenderar däremot alltid att du har modern utrustning på kliniken.
  • Kan jag konvertera min patientdata från mitt nuvarande program?
    Ja, Muntra har byggt ett avancerat program för att överföra information från ditt nuvarande journalsystem. Allt vi behöver är en kopia av din patientdatabas.
  • Hur snabbt kan jag börja använda Muntra?
    Rent tekniskt kan du komma igång inom en till två arbetsdagar. Vi rekommenderar att kontakta oss tidigt för att undvika att vi är fullbokade för utbildningar och introduktion.
  • Hur fungerar kommunikationen med Försäkringskassan?
    Du behöver två saker för att kommunicera med Försäkringskassan. Ett mottagnings-id och ett funktionscertifikat.
  • Kan jag integrera mitt röntgen-/bildhanteringsprogram?
    Ja , Muntra kan integrera med samtliga röntgen-/bildhanteringsprogram på den Svenska marknaden.
  • Hur sker övergången från mitt nuvarande röntgensystem till Muntra?
    Allt Muntra behöver är en kopia av din databas från ditt förra röntgen- och bildhanteringssystem. Dessa kopieras sedan över till Muntra.
  • Vad kostar Muntra?
    Muntra garanterar marknadens bästa priser. Vi erbjuder samma priser till alla och är öppna med vår prissättning.
  • Kostar ett konto till tandsköterskan?
    Alla som inte behandlar patienter kan använda Muntra utan kostnad.
  • Hur ofta betalar jag till Muntra?
    Vi skickar en samlingsfaktura en gång per månad. Vid förfrågan kan du välja att betala årsvis.
  • Vad för datorer och bredband behöver jag?
    Generellt har Muntra låga systemkrav. T.ex. räcker det ofta med en vanlig laptop. Vi rekommenderar dock alltid att ha bra utrustning på kliniken.
  • Kan jag använda Muntra utan internetuppkoppling?
    Journalsystemet fungerar enbart över internet. Har du instabil uppkoppling rekommenderar vi att ha ett alternativt nätverk till exempel internetdelning från en mobiltelefon eller bredbandsdongel.
  • Vad för dator och hårdvara behöver jag för att använda Muntra?
    I regel har Muntra relativt låga krav på din dators prestanda. Vi rekommenderar däremot alltid att du har modern utrustning på kliniken.
  • Kan jag använda Muntra utan internetuppkoppling?
    Journalsystemet fungerar enbart över internet. Har du instabil uppkoppling rekommenderar vi att ha ett alternativt nätverk, t.ex. internetdelning från en mobiltelefon eller bredbandsdongel.
  • Stödjer ni non-profits?
    Vi vill stödja så mycket projekt inom välgörenhet som möjligt. Kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Hur kan jag arbeta med IT-säkerhet på min tandklinik?
    Muntra har upprättat en guide som innehåller grundläggande säkerhetsåtgärder för att skydda din organisation mot de cirka 80% vanligaste cyberattackerna på internet.
  • Vad är de största hoten på min tandklinik?
    Cirka 94% av all skadlig kod uppskattas komma via e-post. Nästan 50% av alla skadliga bilagor visar sig vara Office-dokument med dolda makron, manus och andra exploiter. Fysiska servrar med patientinformation på kliniken innebär således en ökad sårbarhet.
  • Vad är ett kryptovirus?
    Vårdföretag i Sverige har länge upplevt problem med sk "kryptovirus". Det är virus som låser datorn och kräver en lösensumma. Kryptovirus är vanligtvis ett lokalt problem. Det påverkar således enbart din klinik och era datorer samt server.
  • Vilka är de vanligaste incidenterna som sker på vårdföretag?
    Oftast är det lokala incidenter. Till exempel att en person med tillgång stjäl information, förlust av lösa objekt och/eller data. Ett exempel på detta kan vara patientdata som lagras och skickas på ett USB-minne eller CD-skiva.
  • Varför bör jag uppdatera från Windows 7?
    Windows 7 supporteras inte längre av Microsoft. Generellt bör du aldrig använda mjukvara eller program som inte längre supporteras. Detta med anledning av att de inte uppdateras och därmed är sårbart mot nya hot.
  • Hur skall min tandklinik arbeta för att efterleva GDPR?
    Muntra har upprättat ett white paper "GDPR i tandvård" som hjälper klinikägare att anpassa sig till den förordningen.
  • Digitala kvitton och fakturor
    När du skapar en faktura eller genomför en betalning via Muntra, samlas all information tryggt och säkert på vår plattform, tillgänglig på muntra.se. Här kan du bekvämt logga in och granska historiken av tidigare behandlingar och transaktioner.
  • Import av betalfiler
    Optimera din arbetsflöde genom att importera betalningsinformation från din internetbank direkt till Muntra med hjälp av "bg max filer". Denna smidiga funktion minskar din administrativa arbetsbörda i samband med hanteringen av utskickade fakturor.
bottom of page