• Cecilia

Så sparar du tusentals kr per år i SMS-kostnader



Idag har det blivit standard att skicka både kallelse och påminnelse via SMS till patienten.


Men många kliniker slösar bort tusenlappar per år på onödiga SMS. Här får du svar hur du optimerar SMS-utskicken.





Ett SMS är inte alltid ett SMS

När patienten får ett SMS idag är det inte nödvändigtvis ett SMS. I praktiken kan det bestå av flera.


Detta beror på att SMS som teknik är äldre. Ett SMS har fortfarande endast stöd för ett begränsat antal tecken. När patienten tar emot SMS:et har telefonen slagit ihop de olika delarna i SMS:et till ett enda stort SMS. Varje sån del kallas för ett “SMS-segment”.


Ett SMS-segment innehåller 160 tecken. Så fort ett SMS överstiger 160 tecken kommer SMS:et att bestå av flera SMS.


Så, anpassa klinikens SMS så att det blir färre än 160 tecken.

I Muntra har vi försett er med ett standardiserat SMS som håller sig inom 160 tecken. Detta kan justeras efter klinikens önskemål.



Hur ändrar jag mina SMS-texter i Muntra?

  1. Navigera till Inställningar (kugghjulet) > Klinik.

  2. Gå till ‘Förval’.

  3. Du ändrar SMS-texter genom att fylla i rutorna under “SMS-kallelse vid ny bokning” och “SMS-påminnelse”.

Under textrutan ser du hur många tecken som genereras i SMS:et. TIPS! Använd Muntras SMS-koder för att automatisera och personifiera texter.



Använd Muntras koder

Med Muntras koder kan ni skapa ett effektivt sätt att skicka SMS-kallelser.


Koderna gör det möjligt att göra massutskick som ändå personifieras till respektive kund. De skapar möjlighet att ändra namn, bokningstid, behandlingstyp etc. utefter vilken kund det skickas till.


Exempelvis. Om SMS:et innehåller koden [patient_first_name] kommer respektive patients förnamn att dyka upp i SMS:et. Används [booking_date] kommer respektive patients bokningstid att dyka upp.


Du hittar koderna på samma sida som du ändrar SMS-texten.


  1. Navigera till Inställningar (kugghjulet) > Klinik.

  2. Gå till ‘Förval’.

  3. Skrolla längst ner på sidan.



OBS. Koderna bestämmer inte hur många tecken SMS:et blir. Om [patient_first_name] är inlagt, kommer längden på patientens förnamn att bestämma antalet tecken. Om patienten har ett långt namn kan SMS:et överskrida 160 tecken.



Specificera avsändare

Många teleoperatörer blockerar SMS utan avsändare. Och standardavsändaren, “Noreply”, tenderar ibland att ignoreras av patienten om den väl når telefonen.


Därför rekommenderar vi att ändra avsändarnamnet i Muntra. Varje användare kan själv ställa in vad som ska stå som avsändare.

Hur ni ställer in SMS-avsändare i Muntra

  1. Gå till dina profilinställningar genom att trycka på namn -> Förval.

  2. Bläddra ner till “SMS-avsändare”.

  3. Fyll i namn eller titel, eller annat som önskas.


Avsändarnamnet får max innehålla 11 tecken och ej å, ä eller ö. Många väljer att ha avsändaren “TANDLAKAREN” eller “TANDHYG”.


TIPS! Ni kan också skriva “Muntra” som avsändare. Muntra är vit-listat hos teleoperatörerna och därför når SMS fram i högre grad.